Wanneer krijg ik de afrekening stookkosten?
Algemeen
De stookkosten worden per kalenderjaar afgerekend. Als het jaar afgelopen is verrekenen we het door u betaalde voorschot met de werkelijke kosten. U ontvangt de afrekening voor 1 juli.
Woont u in een woongebouw met blokverwarming? Dan ontvangt u ieder jaar van ons een afrekening van de stookkosten. Hieronder leest u veel gestelde vragen.
Wat is blokverwarming?
Blokverwarming is een systeem waarbij een centrale ketel het hele woongebouw verwarmt. U heeft geen eigen cv- installatie. De warmte wordt via buizen en radiatoren naar uw woning gebracht.
Waaruit bestaat mijn afrekening stookkosten?
Uw stookkosten bestaan uit vaste en variabele kosten.
Uw afrekening is gebaseerd op: het totale verbruik, de woonoppervlakte van uw woning en het aantal woningen in het woongebouw waarin u woont.
Waarop is mijn voorschot van de stookkosten gebaseerd?
Uw voorschot is ingeschat. Het voorschot dat u betaalde voor de afrekening stook- en servicekosten over 2024 is gebaseerd op de vorige afrekenmethode.
Vanaf 1 januari 2025 hebben wij uw voorschotbedrag voor stookkosten zoveel mogelijk passend gemaakt. Dit deden we op basis van de afrekening van 2023.
Waarom moet ik bijbetalen voor de stookkosten van 2024?
Het kan zijn dat u moet bijbetalen. Uw voorschot voor 2024 was nog gebaseerd op de afrekening van 2022.
Nu is de rekenmethode gewijzigd en zijn de prijzen gestegen. Daarom hebben wij uw voorschot in 2025 aangepast. Het voorschot wat u betaalde in 2024, wordt vermeld op uw afrekening stookkosten over 2024.
Kan ik bezwaar maken tegen de afrekening stookkosten?
Ja, u kunt bezwaar maken tegen de afrekening stookkosten. Wij hebben uw afrekening opgesteld volgens wet-en regelgeving.
Ziet u toch redenen waarom u het niet eens bent met de afrekening? Dan kunt u hiervoor in bezwaar gaan. U kunt uw bezwaar sturen aan wstg@samenwerking.nl. Wij doen ons best uw bezwaar binnen 15 werkdagen af te handelen.
Worden de meters op mijn radiator gebruikt voor de afrekening stookkosten?
Nee. Wij bereken daarom ook geen kosten voor de meters.
Wij verwijderen de meters nu niet.
Kan ik iets doen tegen de warme buizen in mijn woning?
Nee, u kunt niets doen aan de warme buizen. Dit hoort bij de manier hoe blokverwarming werkt.
Betaal ik nu voor het verbruik van mijn buren?
Nee, u betaalt met alle bewoners in uw woongebouw het verbruik dat het gebouw in is gegaan. Zo is de blokverwarming ook bedoeld. Dit wordt verdeeld op oppervlakte van de woning.
Als u de verwarming niet aan hoefde te zetten, dan had u toch een warme woning door de warmte van de buizen. De kosten van deze warmte werden in rekening gebracht bij degene die de verwarming wel moest gebruiken. Nu verdelen wij het verbruik van het hele woongebouw. Zoals ook gedaan werd voor de meters.
De stookkosten worden per kalenderjaar afgerekend. Als het jaar afgelopen is verrekenen we het door u betaalde voorschot met de werkelijke kosten. U ontvangt de afrekening voor 1 juli.
Als u bezwaar heeft tegen de afrekening, dan kunt u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. Dit kan per brief of e-mail. Komt u er met ons niet uit? Dan kunt u bewaar maken bij de Huurcommissie.
De afrekening bestaat uit kosten voor verwarming en kosten voor het gasverbruik voor warm water. Deze kosten bestaan uit vaste kosten en variabele kosten.
U krijgt van ons de afrekening. Als bijlage wordt de berekening van Ista meegestuurd.
U kunt het volgende doen:
Vaste kosten zijn bijvoorbeeld administratiekosten en kosten voor de meteropname door Ista. Daarnaast betaalt u ook een vast bedrag voor een percentage van de energiekosten. U als huurder heeft geen invloed op de vaste kosten. Variabele kosten zijn de kosten voor uw eigen verbruik. Deze worden bepaald door uw eigen stookgedrag. Deze kosten kunt u wel zelf beïnvloeden.
Nee, u moet het bedrag zelf overmaken.
Ja, u krijgt tegelijk met de andere huurders de afrekening
U kunt telefonisch of per mail contact met ons opnemen. Meer hierover staat in de brief van de afrekening.
Het bedrag is gebaseerd op de laatste afrekening.
Het is mogelijk om een betalingsregeling af te spreken. Hiervoor kunt u telefonisch contact met ons opnemen.
Ja, dat kan. U kunt hiervoor contact met ons opnemen. Meer hierover leest u in de brief van de afrekening.
U ontvangt binnen 30 dagen het bedrag op uw rekening. Als er een betalingsachterstand is wordt deze verrekend.