Wanneer krijg ik de afrekening stookkosten?
Algemeen
De stookkosten worden per kalenderjaar afgerekend. Als het jaar afgelopen is verrekenen we het door u betaalde voorschot met de werkelijke kosten. U ontvangt de afrekening voor 1 juli.
Soms betaalt u een voorschot stookkosten bij uw huur aan ons. Hoeveel voorschot u betaalt staat in uw huurovereenkomst en in uw jaarlijkse huurspecificatie.
Wij sturen u ieder jaar afrekening van de stookkosten. We verrekenen de werkelijke kosten met het voorschot dat u heeft betaald. Soms krijgt u geld terug, soms moet u bijbetalen. Als u geld terug krijgt op de afrekening en wij krijgen nog geld van u (bijvoorbeeld vanwege een huurachterstand), dan verrekenen we dat met elkaar.
De stookkosten worden per kalenderjaar afgerekend. Als het jaar afgelopen is verrekenen we het door u betaalde voorschot met de werkelijke kosten. U ontvangt de afrekening voor 1 juli.
Als u bezwaar heeft tegen de afrekening, dan kunt u hiertegen schriftelijk bezwaar maken. Dit kan per brief of e-mail. Komt u er met ons niet uit? Dan kunt u bewaar maken bij de Huurcommissie.
De afrekening bestaat uit kosten voor verwarming en kosten voor het gasverbruik voor warm water. Deze kosten bestaan uit vaste kosten en variabele kosten.
U krijgt van ons de afrekening. Als bijlage wordt de berekening van Ista meegestuurd.
U kunt het volgende doen:
Vaste kosten zijn bijvoorbeeld administratiekosten en kosten voor de meteropname door Ista. Daarnaast betaalt u ook een vast bedrag voor een percentage van de energiekosten. U als huurder heeft geen invloed op de vaste kosten. Variabele kosten zijn de kosten voor uw eigen verbruik. Deze worden bepaald door uw eigen stookgedrag. Deze kosten kunt u wel zelf beïnvloeden.
Ja, u krijgt tegelijk met de andere huurders de afrekening
Nee, u moet het bedrag zelf overmaken.
Het bedrag is gebaseerd op de laatste afrekening.
U kunt telefonisch of per mail contact met ons opnemen. Meer hierover staat in de brief van de afrekening.
U ontvangt binnen 30 dagen het bedrag op uw rekening. Als er een betalingsachterstand is wordt deze verrekend.
Het is mogelijk om een betalingsregeling af te spreken. Hiervoor kunt u telefonisch contact met ons opnemen.
Ja, dat kan. U kunt hiervoor contact met ons opnemen. Meer hierover leest u in de brief van de afrekening.