Afrekening van uw stookkosten

De afrekening van uw stookkosten heeft u inmiddels ontvangen, of ontvangt u nog van ons. Misschien heeft u hier nog vragen over. En dat begrijpen wij. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rijtje gezet. Deze staan hieronder. Zit uw vraag hier niet bij? Neemt u dan contact met ons op.

Ik heb de afrekening niet voor 1 juli ontvangen 
Dat klopt. Helaas hadden wij een probleem met het maken van de brieven. Bij het testen bleek dat de brieven niet gemaakt konden worden. Daarom ontving of ontvangt u uw brief iets later dan 1 juli.  

Jullie zijn toch verplicht om het voor 1 juli aan mij te versturen? 
Dat klopt. Helaas waren we dit jaar te laat.   

Hoef ik dan nu niets te betalen omdat de afrekening te laat is? 
Nee, zo werkt het niet. Als u geld van ons krijgt, dan ontvangt u dat. Moet u geld bijbetalen, dan moet u dat nog steeds doen. Wel kunnen wij met u een betalingsregeling afspreken als het niet in een keer lukt.   

Waarom moet ik bijbetalen voor mijn stookkosten en krijgen mijn buren geld terug? 
De afrekening is afhankelijk van wat u aan voorschotten betaalt en wat uw werkelijk verbruik is. Niet alle voorschotten zijn voor iedereen hetzelfde en niet al het verbruik is bij iedereen hetzelfde. 

Waar kan ik zelf mijn stookkosten verbruik zien? 
Iedereen die een stookkosten-afrekening krijgt kan via een webportal inloggen om het verbruik te zien. Krijgt u de afrekening van: 

Ista: Ga dan naar https://www.ista.com/nl/bewonersinformatie/monitoring : ga naar inloggen op webportal (blauwe knop links onder), daarna klikt u op de groene letters: Registreren, daarmee vraagt u een activeringscode aan, deze code wordt per brief aan u verzonden. Daarna kunt u inloggen met de ontvangen code. 

Het banknummer op de brief klopt niet, hoe geef ik het juiste nummer door? 
Graag ontvangen wij binnen een week na ontvangst van de afrekening het juiste banknummer. U kunt hiervoor een mail sturen naar: wstg@samenwerking.nl  

Ik ben het niet eens met de afrekening stookkosten. Wat moet ik doen?
Stel uw vraag via de mail: wstg@samenwerking.nl  

Over welk jaar gaat de afrekening?  
Elk jaar ontvangt u van ons een afrekening van de stookkosten. Hierbij vindt u de afrekening van 1 januari 2021 t/m 31 december 2021. 

Berekening:  
Dit jaar hebben wij de rendementskorting en een liggingscorrectie toegepast. 

Rendementskorting 
U ontvangt een rendementskorting omdat de ketels niet het gewenste rendement behalen. Op de Ista bijlage staat uw rendementskorting (zie uw Ista bijlage onderdeel 1) 

Liggingscorrectie 
De liggingscorrectie passen wij toe op alle woningen zowel positief als negatief. De radiator krijgt de liggingscorrectie wanneer deze grenst aan een buitenmuur, trappenhuis of boven bergingen. 

Op de Ista bijlage staat de liggingscorrectie indien van toepassing (zie uw Ista bijlage onderdeel 3 reductie  

Te veel voorschot betaald; u ontvangt geld van ons 
U ontvangt voor 1 augustus 2022 het geld op uw rekening. Wij kijken wel eerst of er nog betalingen bij ons openstaan. Is dat zo? Dan maken wij het bedrag dat overblijft over. 

Te weinig voorschot betaald: wij krijgen geld van u 
Maak het voor 1 augustus 2022 over. Moet iemand meer dan €1000 bijbetalen?  Dan mag er altijd een betaalafspraak worden gemaakt.  

Wijziging voorschot naar beneden of beneden  
Uw voorschot is niet passend bij uw afrekening. Per 1 september 2022 wijzigt daarom uw voorschot. 
Soms is dat naar boven; zo voorkomen we dat u veel moet bijbetalen. 
Soms is dat naar beneden:  zo betaalt u maandelijks een passend(er) voorschot  

Wat moet u doen? 

· Heeft u een automatische incasso? Dan hoeft u niets te doen. 

· Maakt u maandelijks de huur aan ons over? Vergeet dan niet het bedrag aan te passen. 

Heeft u vragen? 
Heeft u een vraag over uw stookkosten, dan horen wij dat graag. U kunt op dinsdag- en donderdagochtend tussen 8.00 en 12.30 uur contact opnemen met Ethel van Heijningen of Carmen Ramadhin.  

Niet eens met de wijziging voorschot 
Bel dan met team Wonen. Zij bepalen samen met u of het voorschot aangepast kan worden  

Voor het maken van een betaalafspraak 
Heeft u een vraag over een betalingsregeling dan kunt u op maandag contact opnemen met Jacqueline van Hengel.  

 

Terug naar overzicht